Матийо Слама: Ние си умираме за това да останем без легенди, тайни и величие

From the top of Notre Dame, the old stone gargoyles patiently watch over the city of Paris.

Париж

 

Mathieu-SlamaДнешното напрежение в отношенията между Запада и Русия не може да бъде обяснявано като обикновен конфликт на интереси. В това противопоставяне има съществен идеологически контекст, казва френският писател, публицист и анализатор Матийо Слама. Съединените щати и Русия споделят два светогледа, различни във всички отношения. За особеностите на руската визия за света Слама разказва в интервю за френския Le Figaro. Наскоро той публикува книгата „Война на световете“ („La guerre des mondes“), в която анализира основните причини за противопоставянето между Запада и Русия. Предлагаме ви основните тези и моменти от това забележително интервю.

Фигаро: Защо противопоставянето на Путин със Запада е предимно от идеологически характер?

Матийо Слама: Мисълта ми е, че политическият конфликт на Европа и Съединените щати с Русия на Путин е с идеологически контекст, който вкарва в играта два напълно противоположни мирогледа. По този начин, в тази конфронтация, залогът е много повече от обикновен конфликт на интереси. Това стана особено забележимо от 2013-та, когато украинската и сирийската криза обозначиха разрива между Запада и Русия.

berdiaevИдеологическият контекст личи ясно в изказванията на руския президент. Критикувайки Запада, Владимир Путин често споменава за унищожаването на традиционните ценности, за изчезването на националните традиции и за размиването на границите между различните етноси и култури. В същото време той издига духовните ценности, традиционните семейни и религиозни ценности, с което напомня за големия руски консервативен философ Николай Бердяев.

Както и Бердяев, Путин осъжда западните страни за това, че те всъщност са тръгнали по пътя на отказ от своите корени. Включително и от християнските ценности, които са в основата на западната цивилизация. Употребявайки твърди изрази, например „примитивизъм“,  Владимир Путин открито критикува законите, които позволяват еднополовите бракове. Нерядко той обвинява западните страни за желанието им да разпространят своя модел на либерално устройство по целия свят, пренебрегвайки националните специфики.

Путин има реална визия за света. Той е защитник на националните характеристики и традиционните ценности пред лицето на либералния Запад, който забрави своите духовни основи. Особено остро той критикува западния универсализъм, намерението на една част от света да формира по свое подобие останалата част от човечеството. Това е неговият начин да осъди намесата на Запада в делата на други държави – както в Украйна, така и в Близкия изток.

2016-05-28_010128Путин заяви нещо много важно –  Западът е убеден, че неговият модел на либерална демокрация е неизбежна съдба на цялото човечество. Но в света има нации, които ценят своите културни традиции и не искат да се „уестърнизират“. Това напомня за идеята, изразена от един от най-големите мислители на ХХ в. – Клод Леви-Строс, който е видял проблема преди всички: Как да се запазят културните особености в контекста на нарастваща политическа, културна и икономическа глобализация? Според Строс Всеобщата декларация за правата на човека е един идеал, който често не отчита факта, че човекът осъзнава своята природа не в едно абстрактно човечество, а в рамките на традиционните култури.

Западните демокрации непрекъснато възвисяват „другите“, но в действителност само за да унищожат другостта. Те ги разглеждат като абсолютно подобни на тях, тоест, като личности, еманципирани от влиянието на детерминизма. Либералният Запад е неспособен да възприема и разбира културните различия. Днес виждаме това в Близкия изток: ние хвалим Иран само когато приема елементите на западния начин на живот, а на всичко, свързано с традициите, гледаме като на варварство, обречено на изчезване. В този подход има смес от неразбиране и презрение.

Опитвам се да разбера основната идеологическа пропаст между Русия на Путин и Запада и ми се струва, че религиозният въпрос е ключов елемент в това недоразумение, поне що се отнася до Европа.   В речта си Путин много тясно свързва съдбата на руския народ със съдбата на Православната църква и обвинява „вулгарния и примитивен подход към секуларизма“. Религиозният въпрос е крайъгълен камък в неговата идеологическа борба, освен това му позволява да консолидира властта в страната си, където църквата отдавна е формирала колективния морал.

2016-05-28_015616

За да илюстрирам конфликта между Русия и Запада по този въпрос, ще спомена два примера, които са особено показателни. Когато през февруари 2012 г. групата Pussy Riot, съставена от ултра-феминистки, нахлу в московската катедрала „Христос Спасител“, те бяха обект на почти единодушно неодобрение, а след това и осъдени на лишаване от свобода. Това провокира възмутени реакции от страна на европейски лидери. Година по-късно във Франция активистки на украинското феминистко движение FEMEN се съблякоха в Нотр Дам дьо Пари, повредиха златното покритие на камбаните, изложени по случай 850-годишнината на готическата катедрала, а по телата им се четеше „Рope no more“, но това беше прието спокойно и дори не бяха арестувани.

2016-05-28_011503

Участничките в групата Pussy Riot, осъдени за пънк „молебен“ в московския храм „Христос Спасител“

 

Във Франция превърнахме богохулството в основно право, в един от стълбовете на знаменитата свобода на изразяване, която от своя страна е свещен стълб на индивидуалните свободи. Не можем да разчитаме на медиите като защитници срещу богохулството. Всичко трябва да бъде осквернено, лишено от святост. Бог вече не е актуално понятие. Оскверняването на свети места е основно право, без дори да си зададем въпроса какво може да ни даде това право. В силата на либерализма и индивидуализма ние, европейците, губим от поглед духовното измерение на човешкия живот, за да запазим само строго материалното му измерение. А явлението джихадизъм дойде, за да ни напомни, че религиозният въпрос далеч, далеч не е решен въпрос.

2016-05-28_011829

Активистките на феминисткото движение FEMEN в катедралата Нотр Дам в Париж

 

Друг важен аспект в доктрината на Путин е защитата на националния суверенитет. Руският президент често упреква страните от ЕС в това, че следват систематично политиката на САЩ, както това показаха събитията в Украйна. Путин критикува САЩ и Европейския съюз за вмешателство във вътрешните работи на страните от Близкия Изток, което според руския президент доведе до влошаване на конфликтите и разпространение на хаос.

Американският дискурс е много по-различен. Обама непрекъснато говори за ролята на Вашингтон в защита на свободите по света: „Ние ще подкрепяме демокрацията от Азия до Африка, от Северна и Южна Америка до Близкия Изток, защото нашите интереси и нашата съвест ни призовават да действаме от името на тези, които копнеят за свобода“. Това е фундаментално универсалистка концепция за международните отношения, подобна на тази, защитавана от неоконсерваторите на Джорд У. Буш. Въпросът за суверенитета никога не е вълнувал Обама.

И докато Русия и САЩ защитават геополитически проекти, които служат на техните интереси, европейските страни почти постоянно координират позициите си със САЩ. Това се прояви и в сирийския, и украинския въпрос. Но подобно заиграване е и източник на проблеми, тъй като не можем да кажем, че интересите на Европа и САЩ винаги съвпадат. Нима Европа има интерес да се кара със съседа си Русия или Иран? Няма ли интерес да играе посредническа роля, която не е нито САЩ, нито Русия? Оставям на геополитиците да отговорят на този въпрос.

2016-05-28_022023Владимир Путин в посланието си до Федералното Събрание на Русия, 04.12.2014г.: „Ако за някои европейски страни суверенитетът и националната гордост са забравени понятия и недостъпен лукс, то за Русия те са абсолютно необходими условия за нейното съществуване.“

Една от тезите в моята книга е, че въпреки че моделите на САЩ и Русия са много различни, те са все още имат нещо общо, поне идейно и културно. И двете страни споделят едно много настоятелно национално чувство. И в двете страни националните общности разчитат на мощни митове. И Съединените щати, и Русия се основават на идеята за собствената им изключителност, тоест, убедени са, че ролята им отива далеч зад пределите на държавните им граници.

Figaro_01Парадоксално, но Путин открито нападна американската изключителност, и то в статия, публикувана в New York Times през 2013 г. „Не бива да забравяме, че Бог ни е създал равни“, написа той в отговор на изказване на Обама, който изтъкна изключителната роля на Америка в света, също позовавайки се на Бог. За Путин идеята за американската изключителност е предлог за морална доминация, към която Вашингтон прибягва в опит да наложи хегемонията си над целия свят, докато мисията на Русия и нейната изключителност Путин вижда в защитата на суверенитета и националните особености на другите страни.

В изказванията на Путин има много от Солженицин, когото Западът в голямата си част така и не разбра докрай. За това недоразумение говоря и в книгата си – в своите произведения Солженицин не се противопоставя на съветския режим в името на правата на човека или в името на „свободния свят“.  В действителност той не избра Западния лагер срещу Съветския лагер. Той беше срещу СССР, за него това беше един корумпиран, материалистичен, жесток режим, отричащ духовността, присъща на всеки човек. Солженицин въстана против него в името на своята православна вяра, в името на великата руска национална история.

soljinicin999И точно тази негова привързаност към културните и исторически корени, към духовното измерение на живота, накара Солженицин да се противопостави на западния либерален модел. Например, в прочутата си реч пред студенти от Харвардския университет през 1978 г. писателят отрече материалистическото придвижване на  Запада, опустошителния капиталистически модел и особено неговата мания за индивидуални права за сметка на традиционните ценности като чест, благородство, саможертва. Солженицин вярваше във възможността за среден път между западния либерализъм и съветския или фашистки тоталитаризъм. Струва ми се, че днес повече от всякога това изявление заслужава да се чуе.

Западните страни не разбират Солженицин, просто защото те не говорят на един и същ език: те говорят на езика на индивидуалните свободи, а той – на езика на традицията и тайнството на общността. Струва ми се, че тази конфронтация днес се възражда отново в конфликта между Русия на Путин и Запада. И аз откривам в думите на Путин много реминисценции от Солженицин – с неговата привързаност към националната култура и традиции.

Впрочем, тази привързаност не се ограничава само до Владимир Путин, а важи за всички руснаци. Би било погрешно огромната популярност на Путин в Русия да се обяснява само чувството за наранена гордост, което се възцари в страната след разпадането на Съветския съюз и лошия опит от либералното „управление“ на Борис Елцин. Подкрепата за руския президент до голяма степен се обяснява и със значимостта на традиционните ценности за руснаците. Политики на Путин съответства точно на настроението на голяма част от руската общественост.

BUDAPEST, HUNGARY - FEBRUARY 17: Russian President Vladimir Putin (L) and Hungarian Prime Minister Viktor Orban converse during a signing ceremony of several agreements between the two countries at Parliament on February 17, 2015 in Budapest, Hungary. Putin is in Budapest on a one-day visit, his first visit to an EU-member country since he attended ceremonies marking the 70th anniversary of the D-Day invasions in France in June, 2014. (Photo by Sean Gallup/Getty Images)В света, и особено в Европа, Владимир Путин, в известен смисъл стана гласът на консерваторите. Популярността на руския президент сред европейските консерватори доказва способността му да усети духа на времето. Талантът му се прояви в това, че успя в подходящия момент да обедини своите идеи и идеите на част от европейската общественост, която е все по-враждебно настроена към глобализацията и мултикултурализма и се повече цени своите корени и „естествени защитни бариери „, т.е. държавните граници. От Виктор Орбан в Унгария до Марин Льо Пен във Франция и Найджъл Фарадж във Великобритания – всички те са естествено пропити от симпатия към Путин. Очевидно „путинизмът“ в определена степен е в духа на времето. Това се съотнася с всички по-решителни противопоставяния на народите на глобализацията.

2016-05-28_014352Но не забравяйте, че Путин печели далеч извън кръга на „радикалите“.  Тук, разбира се, е Националният фронт, който вижда в Путин един вид фантазия на това, което те искат за Франция. Но има и много „благоразумни“ политици – например, Юбер Ведрин, Анри Гуано, Доминик дьо Вилпен и Франсоа Фийон, които защитават по-мирни отношения с Русия и по-голяма независимост на Франция и Европа спрямо външни сили, включително САЩ. И в тази позиция няма никакъв екстремизъм.

Успехът на Владимир Путин до голяма степен се дължи на факта, че той представлява един вид изчезващо политическо животно в Европа. Либералните демокрации имат тази естествена тенденция – и това е най-голямата им слабост –  да вадят чисто технократски лидери, много компетентни, но неспособни да се възползват от символичното, почти метафизично измерение на властта.

Скорошно проучване показа, че 40 процента от французите подкрепят идеята за авторитарно управление. Това е тенденция в демократичните общества, където има един вид носталгия по великите мъже. Путин също отговаря на това носталгично чувство. Шарл де Гол базира голяма част от своята легитимност на мита, който построи за себе си: великият военен стратег, Съпротивата,  освободителят на Париж, монархът на Републиката… Какви митове подкрепят легитимността на Франсоа Оланд, Ангела Меркел, Матео Ренци? Никакви.

Позволете ми един по-скорошен пример, който ми се струва доста характерен за това, което обсъждаме тук. Неотдавна Русия организира в амфитеатъра на сирийската Палмира, освободена от „Ислямска държава“, симфоничен концерт с произведения от Прокофиев и Бах (руски и европейски композитор, което не е маловажен факт). Няколко седмици по-късно Франция организира по повод 100-годишнината от битката при Вердюн… рап концерт. От едната страна прозвучаха най-благородните и възвишени произведения от тези, които човечеството е създавало, а от другата – най-посредствените. Силата на Путин е и в това: в разбирането, че политиката, освен всичко друго, е въпрос и на символи, величие и възвишеност. Ние, европейците, сме го забравили отдавна. Още Луи-Фердинан Селин предупреди: „Ние си умираме за това да останем без легенди, тайни и величие.“

10842237_10204974545176842_3431195262370116243_o

Санкт Петербург

 

Превод: Memoria de futuro

Източник: Le Figaro

Още от автора: Матийо Слама

Матийо Слама

Матийо Слама е френски публицист и анализатор, експерт по международни политически въпроси. Един от първите във Франция, който анализира пропагандата на „Ислямска държава“. В книгата си „Война на световете“ изследва корените на противопоставянето на Русия и Запада, което според него се дължи най-вече на различия във светогледа.

  1. Н. Радулова каза:

    Поздравления, Мемория! Вчера попаднах на това интервю от други наши медии, но сега сякаш прочетох съвсем различен текст и добре че го направих! Предишното ми впечатление беше за поредния пропаганден руски материал, такива бяха цитираните пасажи и заглавията. Тук интервюто звучи съвсем различно и задълбочено, провокира истински размисъл. И с цялата тази визуализация на идеите впечатлението е пълно и различно! Все повече печелите моето уважение с интелигентния начин, по който предлагате спорните теми. Вие сте класа. Продължавайте в този дух и не се променяйте.

  2. Безименен :-) каза:

    Започваме да разбиваме мита за „толерантния“ Запад и обръщането на тренда в посока диктатура ;-). Както го е сформулирал монаха преди мнооого дни.

    „Монархията поражда аристокрацията, тя на свой ред поражда олигархията. От олигархията произлиза демокрацията, която свършва с тирания. От която отново се ражда кралската власт ;-). Ерго говорим си за циклите на тълпата, в нейните мераци имам в предвид. И само глупавите „лидери“ вярват, че контролират власта :-))).

    Путин, поне за сега не изглежда толкова наивен, да видим до кога. А Девятов разказа за идването на власт на „драконите“ в Китай, това не са партийците на Мао ;-). И понеже КНА(армията) е все още на партийците, не на либералите в китайската триада и там има доста неща още да станат ;-).

    Така, яе митовете са си митове, но китайските национал социалисти вече са на власт. Ако Европа не балансира китайския импулс в Евразия ще стане далеч по-напечено в момента в който Китай стане номер 1. Какъвто си е бил де, преди Европа да му отнеме лидерството. Така, че Путин е въжеиграч, балансьор в хертланда :-).

    Проблема е, че „Европа“ се контролира ей от тези.

    https://www.youtube.com/watch?v=h04XlQSLBe8

    А те вярват в друг Господ :-))) – G(gold/злато) O(oil/нефт) D(drug/дрога) – жълтото, черното и бялото злато ;-))).

    Т’ва троицата е велика концепция, нали?

  3. Слави Добрев каза:

    Георги Върбанов, рядко тъпо парче си. Не ползвам facebook, за да ти го изпратя на лични. Германия ч курвата на САЩ. Прави това, което й кажат. Немските коли в САЩ и в Русия се произвеждат в САЩ и Русия, смотаняко! А това, че глупак като теб не различава двете страни, доказва що за идиот си. Не правиш разлика и между СССР и Русия,а и не се сещаш, че Германия е изворът на комунизма, който се пренася в Русия, за да я разруши. Малоумник

    • mich каза:

      Недей да псуваш, умствено увреден колхозник. Хващай влака и към Масква, лайняно руско говедо.

Оставяне на коментар към Виктор

Отказ

Всички обозначени полета (*) са задължителни